Voorleesweek: Prentenboek: De bal van Joukjes Akveld
Maandagnamiddag gingen we van start met ons nieuw thema want in de voormiddag was er turnen bij juf Tiffany.
Normaal gezien zouden we beginnen met het vertellen van het boek maar helaas laat de postbode een beetje op hem wachten. Het zou vorige week donderdag geleverd worden maar helaas zijn we al maandag en hebben we nog niets ontvangen. We wachten dus af.
Maar dat heeft ons niet tegen gehouden om al van start te gaan. We hadden een prent van de kaft van het boek en pasten de leesstrategie 'voorspellen' toen. We keken goed naar de kaft en probeerden te voorspellen waarover het verhaal zou gaan.
We zagen een rode, ronde bal maar ook kindjes. Het ene kindje was blij, het andere kindje keek precies een beetje bang. We zagen ook een arm en been van iemand. Van wie zou die zijn? En wat zou er met de bal gebeuren? .... We komen het te weten als we het boek lezen. ;-)
Centraal op de kaft stond een ronde rode bal. Tijd dus om even stil te staan bij het begrip rond. De verrassingskoffer van Jules was gevuld met allemaal ronde voorwerpen. We mochten elk om de beurt er eentje uithalen.
Nadien gingen we aan de slag en mochten we zelf rondjes/cirkels/balletjes maken door te stempelen met ronde rolletjes en ronde kurken.
De ontdekbak was gevuld met allemaal ronde buizen en balletjes die we er mochten laten doorrollen.
Aan de verwarming hadden we gekleurde ronde buizen gehangen waar we ronde pomponnetje mochten laten doorvallen. (sorteren op kleur)
Na de speeltijd was er nog schrijfdans met juf Tiffany. Om in ons thema te blijven herhaalden we de ronde bewegingen. We deden dit in scheerschuim gecombineerd met verf. Plezier verzekerd.
Dinsdag.
Op dinsdagochtend mochten we tijdens het onthaal elke om de beurt de bal in de lucht gooien en proberen opnieuw op te vangen.
Na de speeltijd was er turnen bij meester Louis.
In de namiddag gingen we verder met het stempelen van de rondjes en mochten we spelen in de andere hoekjes.
Op woensdagochtend mochten we bij het onthaal de bal rollen naar een vriendje.
Na de speeltijd maakten we eerst even tijd om te zingen. We maakten kennis met twee liedjes:
Nadien gingen we aan de slag in de hoekjes.
Clara mocht nog rondjes en balletjes stempelen samen met juf Luna
In een ander hoekje mochten we samen met juf Karen een memorie spelen rond de basisgevoelens.
We mochten de basisgevoelens nabootsen en/of benoemen.
In de andere hoekjes werd er verder gewerkt rond de andere doelen.
Bijvoorbeeld met de plasticine balletjes maken; balletjes door de buizen laten rollen; op zoek naar de juiste vorm die past in het gaatje; .....
Donderdag
Op donderdagochtend mochten we bij het onthaal IN en UIT de cirkel springen.
Ons themaboek werd eindelijk geleverd dus namen we een kijkje in het boek. We willen nu wel graag weten hoe het verhaaltje gaat.
Na het lezen van ons boek gingen we verder aan de slag in de hoekjes.
En de laatste kindjes kwamen aan de beurt voor de memorie rond gevoelens.
In de namiddag deden we eerst een zangstonde en nadien gingen we terug aan de slag in de hoekjes.
Op vrijdagochtend mochten we bij het onthaal de bal door de de cirkel/hoepel gooien.
Na de speeltijd mochten samen met juf Marte het spel 'bonte ballonnen' spelen. Alleen zijn we vergeten om foto's te maken. ;-)
In de namiddag keken we samen naar de foto van Abdul zijn kleine zusje want Abdul werd op donderdag grote broer. Een dikke proficiat aan mama, papa en de hele familie.
Nadien gingen we terug aan de slag in de hoekjes en speelden we het spelletjes 'bonte ballonnen' samen met juf Isabelle.